Wat is strategisch management? Strategisch management is de voortdurende planning, bewaking, analyse en beoordeling van alle benodigdheden die een organisatie nodig heeft om haar doelen en doelstellingen te bereiken. Door veranderingen in de bedrijfsomgeving moeten organisaties hun strategieën voor succes voortdurend evalueren. Het strategisch managementproces ondersteunt organisaties hun huidige situatie te inventariseren, strategieën uit te stippelen, deze te implementeren en de effectiviteit van de geïmplementeerde managementstrategieën te analyseren. Strategisch management bestaat uit vijf basisstrategieën en kan bij de uitvoering verschillen afhankelijk van de omgeving. Strategisch beheer is van toepassing op zowel on-premise als mobiele platforms.
Wat zijn de voordelen van strategisch management? Algemeen wordt aangenomen dat strategisch management financiële en niet-financiële voordelen heeft. In tegenstelling tot eenmalige strategische plannen, plant, controleert en toetst effectief strategisch management voortdurend de activiteiten van een organisatie, wat leidt tot grotere operationele efficiency, marktaandeel en winstgevendheid.
Strategisch management concepten Strategisch management is gebaseerd op een duidelijk inzicht van een organisatie in haar missie; haar visie op waar zij in de toekomst wil zijn; en de waarden die haar acties zullen leiden. Het proces vereist een verbintenis tot strategische planning, een subset van bedrijfsmanagement dat de capaciteit van een organisatie omvat om zowel korte- als langetermijndoelstellingen te bepalen. Strategische planning omvat ook de planning van strategische beslissingen, activiteiten en de toewijzing van middelen die nodig zijn om die doelen te bereiken.
Het hebben van een welomschreven proces voor het beheren van de strategieën van een instelling zal organisaties helpen logische beslissingen te nemen en snel nieuwe doelstellingen te ontwikkelen om gelijke tred te houden met evoluerende technologie, markt en bedrijfsomstandigheden. Strategisch management kan een organisatie dus helpen concurrentievoordeel te behalen, het marktaandeel te verbeteren en plannen te maken voor de toekomst.
Vijf stadia van strategisch managementproces Er zijn vele denkrichtingen over hoe strategisch management moet worden uitgevoerd, en academici en managers hebben talrijke raamwerken ontwikkeld om het strategisch managementproces te begeleiden. In het algemeen, omvat het proces vijf fasen:
het beoordelen van de huidige strategische richting van de organisatie; het identificeren en analyseren van interne en externe sterke en zwakke punten; het formuleren van actieplannen; uitvoeren van actieplannen; en evalueren in welke mate de actieplannen succes hebben gehad en veranderingen aanbrengen wanneer de gewenste resultaten uitblijven. Effectieve communicatie, gegevensverzameling en organisatiecultuur spelen ook een belangrijke rol in het strategisch managementproces — vooral bij grote, complexe bedrijven. Gebrek aan communicatie en een negatieve bedrijfscultuur kunnen resulteren in een slechte afstemming van het strategisch managementplan van de organisatie en de activiteiten die door haar diverse business units en afdelingen worden ondernomen. (Zie Waarde van organisatiecultuur.) Strategiemanagement omvat dus het analyseren van cross-functionele bedrijfsbeslissingen alvorens deze uit te voeren, om te verzekeren dat zij op één lijn liggen met de strategische plannen.
Soorten strategieën voor strategisch management De soorten strategische managementstrategieën zijn in de loop van de tijd veranderd. De moderne discipline van strategisch management vindt zijn oorsprong in de jaren ’50 en ’60 van de vorige eeuw. Prominente denkers op het gebied omvatten Peter Drucker, die soms de grondlegger van management studies wordt genoemd. Een van zijn bijdragen was het baanbrekende idee dat het doel van een bedrijf is om een klant te creëren, en wat de klant wil bepaalt wat een bedrijf is. De belangrijkste taak van het management is om de middelen te verzamelen en de werknemers in staat te stellen om efficiënt in te spelen op de veranderende behoeften en voorkeuren van de klant.
Joseph Flahiff over vragen stellen In dit CIO Minute-segment bespreekt Joseph Flahiff waarom leiderschap zich moet concentreren op het stellen van vragen.
Afspelen
Mute
Beeld-in-beeld
Volledig scherm IT-leiderschap en management Een korte uitleg over hoe je een samenwerkend en strategisch leider kunt zijn in het informatietijdperk.
In de jaren ’80 ontwikkelde een professor van de Harvard Business School, Theodore Levitt, een andere strategie met een focus op de klant. Deze strategie was verschillend van de vroegere nadruk op productie — d.w.z., het creëren van een product van hoge kwaliteit verzekerde succes.
Distinctive competence, een term die in 1957 werd geïntroduceerd door de socioloog en rechtsgeleerde Philip Selznick, richtte zich op het idee van kerncompetenties en concurrentievoordeel in de theorie van strategisch management. Dit maakte de creatie mogelijk van raamwerken voor het beoordelen van de sterke en zwakke punten van een organisatie in relatie tot de bedreigingen en kansen in zijn externe omgeving.
|
https://www.newbusinessmanagement.com/ |